
Fondatorul nu s-a exprimat niciodată în mod specific că AIKIDŌ ar fi MUTO NO KURAI; aceasta este interpretarea pe care a dat-o FUJITA SHIHAN într-un interviu despre AIKIDŌ că este o artă marțială ajunsă la nivelul „fără de sabie.”
Se spune despre ŌSENSEI 大先生 că ar fi atins nivelul MUTO NO KURAI – MUTO 無刀însemnând „fără să mai folosești sabia” iar KURAI 冥 (de neînțeles) fiind un alt fel de a spune „nivel” sau „stadiu.” Fondatorul nu s-a exprimat niciodată în mod specific că AIKIDŌ ar fi MUTO NO KURAI; aceasta este interpretarea pe care a dat-o FUJITA SHIHAN într-un interviu despre AIKIDŌ că este o artă marțială ajunsă la nivelul „fără de sabie.”
AIKIDŌ este în esență o formă TAIJUTSU 体術 , adică tehnici de luptă „fără arme.” Indiferent că ții sau nu în mâini o sabie, corpul stă la baza tutror mișcărilor pe care le faci. Poți să îți folosești corpul împreună cu sabia, dar sabia nu are cum să se lupte singură. Armele te ajută să ataci și să te aperi eficient. Dar oare AIKIDŌ este o artă marțială creată cu scopul de a ataca inamici și de a te apăra de ei? Iată cel mai important lucru de reținut despre AIKIDŌ: în esență este o artă marțială pentru auto-apărare.
Motivul pentru care folosim termenul MUTO NO KURAI 無刀の冥 se vede și în concepția școlii de sabie YAGYU SHINKAGE RYU 柳生新陰流 – scopul este să practici foarte mult și în detaliu până înveți cum să folosești sabia perfect, atât de bine încât în final să ajungi să nu mai ai nevoie să o folosești. În contrast, dacă decizi să folosești în continuare sabia, atunci indeferent de gradul de competență marțială pe care l-ai atins totul se reduce la o luptă distructivă. Unul îl despică pe celălalt.
Expresia MUTO NO KURAI descrie un maestru de arte marțiale care a decis să nu folosească sabia și care are în același timp pregătirea să nu o mai folosească. AIKIDŌ pleacă exact dinacest moment, de la nivelul la care sabia poate fi folosită eficient dar nu se mai folosește. tocmai fiindcă pornește de la acest nivel, AIKIDŌ este dificil de învătat.
Pentru elevii începători care trebuie să pornească de la nivelul de competență MUTO NO KURAI studiul este extrem de dificil. Fondatorul s-a apucat să studieze sabia la școala KASHIMA SHINTO RYU 鹿島新当流 undeva prin 1937, apoi după război a studiat și alte stiluri de sabie în IWAMA. ŌSENSEI studia cu pasiune tot felul de lucruri, inclusiv alte arte marțiale, într-un efort de a cizela AIKIDŌ și de a face din el o artă marțială perfectă.
IWAMA 岩間町 , având câmpii nelocuite și multe spații private, s-a dovedit locul ideal pentru acest studiu complet. S-a preocupat de studiu individual din motive strict personale pe care nu le-a dezvălui și, în consecință, nu ne-a lăsat niciun stil aparte de luptă cu sabia. A practicat multe alte stiluri gândindu-se că astfel va îmbunătăți AIKIDŌ, dar nu le-a predat mai departe elevilor săi. De fapt, nu le-a permis aproape niciodată să se antreneze și cu arme.

Cât a locuit în IWAMA a avut nevoie de partner pentru practica lui personală cu arme și l-a ales pe SAITO MORIHIRO 斉藤 守弘 . SAITŌ SENSEI a dorit mai târziu să păstreze cercetările personale ale lui ŌSENSEI pe care le făcea în timpul sesiunilor de practică individuală, de aceea le-a structurat de capul lui și încă le practică.
TOHEI KOICHI 藤平光一 are și el o formă KATA cu aproximativ 12 mișcări, iar NISHIO SHŌJI 西尾 昭二 a sintetizat și el tehnici de sabie în practica lui. Acești maeștri se ocupă singuri să păstreze și să transmită ce au înțeles ei din antrenamentele individuale ale lui ŌSENSEI de dinainte de război. Dacă analizăm conceptual AIKIDŌ de după 1942, ŌSENSEI nu a introdus deloc tehnici cu arme. Sigur că într-o situație în care viața ne este pusă în pericol, putem folosi drept arme ce ne vine la îndemână, dar în afară de cazurile speciale de urgență armele nu fac parte din AIKIDŌ nici filozofic, nici tehnic.
